X
تبلیغات
روانشناسی ومشاوره - روشهای موفقیت برای كنكور <-BlogTitle->
.:: Your Adversing Here ::.
? ?

روشهای موفقیت برای كنكور

  • دسته بندي:

 

2- اگر خود را برای كنكور آماده می كنید بیهوده وقت خود را تلف نكنید.

هرزمانی آمادگی لازم را داشتید، مطالعه را شروع كنید و دائما" وقت مطالعه را به عقب نیاندازید. زیرا كم كم به دنبال سپری شدن وقت خود احساس ناامیدی خواهید كرد و سعی كنید هیچ وقت به دنبال فرصت مناسب برای مطالعه نباشید. از همین فرصت موجود نهایت استفاده را ببرید و همه زمانها برای مطالعه ارزشمند باشد، زمان برای همه یكسان است. اما فقط تعدادی از افراد طرز استفاده صحیح آن را می دانند، و اینان هستند كه در كنكور و مراحل مختلف زندگی موفقند.

- متخصصین امور مطالعه، اغلب محتوای یك كتاب را حرف ربط، حرف اضافه و مشابه آن ذكر كرده اند تا این كه معنی و مفهوم خاصی را برداشته باشد. لذا همه محتوای یك كتاب مهم و مفید هستند كه آنهم باید به صورت كلمات كلیدی یادداشت شوند.

- تعدادی از داوطلبان كنكور برای خواندن كتابهای درسی اینطور فكر می كنند كه ابتدا باید كتاب را به طور كامل بخوانند و بعد سراغ كتاب دیگری بروند.

این روش خواندن صحیح نیست. در هرصورت باید این نكته را مدنظر داشته باشید كه ابتدا كتاب های مورد علاقه تان را بخوانید و از طرفی در طول روز فقط یك كتاب خاص را نخوانید بلكه ساعات مطالعه را به چند قسمت تقسیم كنید و در هرزمانی یك بخش از كتاب را بخوانید. این روش در فرآیند مطالعه بسیار مهم و مفید است.

 

حتی المقدور سعی كنید یك كتاب تخصصی و یك كتاب عمومی مطالعه كنید، یعنی یك كتاب مربوط به تجزیه تحلیل و یك كتاب عمومی و یا حفظی.

 

- مطالعه دروس به ویژه اگر به منظور قبول شدن در كنكور باشد، نیازمند طرح یك برنامه جامع و مانع است كه در آن از تمام شرایط به بهترین نحو استفاده شود. آنهایی كه بدون برنامه شروع به خواندن كتاب می كنند و نمی دانند كه چه مدتی یا چند صفحه را می خواهند بخوانند، هیچ گونه اطلاعات اولیه ای نسبت به كتاب ندارند و به اصطلاح خودشان آن قدر می خوانند تا سه شوند، بدانند كه بدترین شیوه مطالعه را انتخاب كرده اند و بعد از مدت كوتاهی مطالعه خستگی عارض گشته و حواس پرتی باعث كاهش راندمان خواهد شد. مانند معماری كه ساختمان را بدون نقشه قبلی شروع كرده است. درهنگام برنامه ریزی دروس مهم تر كه باید زمان مطالعه بیشتری را به آنها اختصاص دهید دروسی هستند كه از ضریب بیشتر برخوردار هستند و یا در آنها ضعف بیشتری را درخود احساس می كنید، كه در قسمت بعدی كتاب اهمیت و الویت دروس درج شده است.

 

- هرچند وقت یك بار برای خود یك آزمون آزمایشی ترتیب دهید. برای این منظور می توانید از تست های كنكور سال گذشته و كتاب های كمك آموزشی معتبر كه به صورت تستی تهیه شده اند استفاده كنید. شركت در آزمون های آزمایشی كه از جانب سازمان های آموزشی معتبر برگزار می شوند نیز بسیار كمك كننده است و سعی كنید همه مواردی را كه در كنكورهای آزمایشی تجربه می كنید فقط اطلاعات نباشند. طریقه تست زدن، دقت، سرعت و غیره كه در جلسه كنكور اصلی گریبانگیرمی شود را یاد بگیرید تاگرفتار عوامل جانبی نشوید.

 

- توجه به ضرایب مربوط به دروس عمومی و اختصاص را درنظر داشته باشید ضمنا" مطالعه دقیقی از چگونگی سهمیه های ورودی و دانشگاههای مورد نظر خود داشته باشید كه قصد دارید به چه دانشگاه و چه رشته ای بروید مطالعه دانشگاههای روزانه، شبانه ، پیام نور، رشته ای خاص و ... ضروری می باشد. تقریبا" 22 نوع دانشگاه داریم.

- بسیاری از داوطلبان ورود به دانشگاه و مراكز آموزش عالی چند روز مانده به برگزاری كنكور دچار اضطراب، بی خوابی، افسردگی و امثال آن می شوند و در نتیجه با وجود آگاهی های لازم و توانمندی و زحمات زیاد توفیق راه یافتن به دانشگاه را پیدا نمی كنند در حالی كه برای درمان هر یك از عوارض زیان آور راه حل های علمی وجود دارد. یكی از سودمندترین راه ها برای غلبه یافتن به عوارض یاد شده استفاده از روش های آرامش دهی است. با انجام این كار دو هفته قبل از امتحان می توان تا حدود زیادی مشكل را مرتفع نماید و با تولید انرژی مثبت از خود و كشیدن چند نفس عمیق با آرامش كامل خودتان را طوری تجسم كنید كه در ساعت 8 صبح روز امتحان كنكور سرجلسه بر روی صندلی مورد نظر نشده اید و به تمام سئوالات بدون هیچ اشتباهی و با سرعت و اعتماد به نفس پاسخ می دهید و احساس خوبی دارید. این كار را به مدت دو هفته شب ها قبل از خواب انجام دهید حتما" نتیجه خوب آن را احساس خواهید كرد و اگر با استفاده از قوه تخیل حالت دانشجو بودن خود را نیز مجسم كنید كه مثلا" در رشته مورد علاقه تان قبول شده اید و به هر صورت اگر توان اجرای این اعمال را نداشته و احتیاج به اتخاذ تصمیم و همفكری در مورد هدایت تحصیلی و مواردی نظیر ترس از امتحان، اضطراب امتحان و روش های مطالعه صحیح و ... دارید حتما" با یك مشاور یا روانشناس تماس بگیرید و با كمك او مشكل خود را قبل از ورود به جلسه مرتفع نمایید.

 

- پیشنهاد می شود حدود دو هفته قبل از برگزاری كنكور، دیگر كتاب های درسی و كمك درسی را نخوانید و فقط به مرور یادگیری ها و یادداشت های خود كه بصورت طرح های شبكه ای و به شكل سازمان یافته ای نوشته اید بپردازید. این كار بسیار مهم تر از خواندن یك كتاب درسی جدید خواهد بود. و سعی كنید خودتان را در روزهای آخر بیش از اندازه خسته نكنید كه باعث فشار روحی گردیده و عوامل منفی برای شما خواهد داشت، اگر برنامه ریزی دقیق داشته باشید خود به خود این مسئله حل شده است.

 

- هیچگاه به یك درس خاص بعنوان عامل منحصر به فرد قبولی خود تكیه نكنید زیرا در صورتیكه در آن درس خاص نمره خوبی كسب نكنید نخواهید توانست با دروس دیگر این نقیصه را جبران نمائید.

همچنین یك درس تضمین كننده قبولی شما نخواهد بود و برای قبول شدن هر سئوال می تواند برای شما ارزشمند و مهم و سرنوشت ساز باشد. همواره به یاد داشته باشید كه در گروه آزمایشی، دروس اختصاصی و عمومی ضریب بالا عامل لازم برای موفقیت شما هستند ولی كافی نیستند، به خصوص اگر قصد داریددر یك رشته بالا یا ممتاز قبول شوید همه سئوالات برای شما مهم هستند.

 

- شب قبل از برگزاری كنكور و امتحان مطالعه نكنید فقط استراحت كنید و تمامی وسایل مورد نیاز امتحان را آماده نمایید. در صبح روز امتحان كمی زودتر بیدار شوید با توكل بر خدا نماز خود را بخوانید و حتما" چند آیه از قرآن را تلاوت نمایید كه عامل مهم برای آرامش شما خواهد بود. صبحانه كاملا" مفصل و مقوی بخورید كمی قدم بزنید و یك ساعت قبل از امتحان حركت كنید كه مبادا دیر شود و آْرامش شما مختل گردد. شاد و خوشحال باشید و با ذهن مثبت و تصویر مثبتی از خود به مراكز مورد نظر بروید و سعی كنید با دوستان خود در مورد سئولات و درس ها اصلا" صحبت نكنید زیرا ممكن است یك سئوال را بلد نباشید و اعتماد به نفس خود را از دست بدهید. به محض اعلام ورود به جلسه با نام و یادخدا حركت كنید و وارد جلسه شوید.

 

- در جلسه امتحان به موقع بر روی صندلی خودتان بنشینید، خونسردی خود را حفظ كنید، چند نفس عمیق بكشید و با ذكر نام خدا و خواندن چند سوره كوچك از قرآن از آن نیرو بگیرید چرا كه: یاد و نام خدا باعث آرامش شما می شود. به هیچ عنوان نگران مشكل بودن سئوالات نباشید و قبل از امتحان این را بپذیرید كه احتمالا" پاسخ تعدادی از سئوالات را نمی دانید بنابراین اگر موقع امتحان نتوانستید به چند سئوال پاسخ دهید جای هیچ گونه نگرانی نیست. ولی ذهنیت شما این باشد كه حتما" قبول می شوید و همان طور كه اشاره شد ابتدا فقط به سئوالاتی كه بلد هستید جواب بدهید مبادا روی یك سوال توقف نمائید و به ذهن خود فشار بیاورید راحت از سئوالی كه بلد نیستید رد شوید، و در پایان با فرصت كافی به سراغ این گونه سئوالات بیائید.

 

-   در پاسخ به سئوالات تستی باید ابتدا به جمله بندی سئوالات دقیق شوید تا متوجه عبارات یا كلمات محدود كننده و مقید كننده "كدام پاسخ صحیح نیست؟" یا "كدام گزینه درست است؟" بشوید. حتما" سئوالات را به دقت بخوانید و ببینید كه از شما چه می خواهد، سپس جواب ها را بخوانید. بدین ترتیب بدون اینكه از همان ابتدا فوری به سراغ اولین و ساده ترین جواب بروید، پاسخ ها را جداگانه و با نگرشی یكسان بررسی كنید شاید كامل ترین پاسخ در گزینه سوم یا چهارم باشد. در موقع حدس زدن معمولا" اولین حدس شما صحیح ترین است. بنابراین جواب را در صورتی عوض كنید كه مطمئن باشید پاسخی را انتخاب كرده اید از پاسخ اول صحیح تر است.

 

- در شیوه صحیح تست زنی ملاك ترتیبی نیست بلكه ملاك گزینشی و انتخابی است. یعنی در این روش نباید به ترتیب به سئوالات پاسخ دهید. بلكه باید در مرحله اول به سئوالات ساده جواب داده به سئوالات نیمه مشكل در مرحله دوم و به سئوالات مشكل یا اصلا" جواب نمیدهید و یا آنكه در مرحله سوم و درصورت داشتن وقت اضافی بر روی آن فكر كنید و بدون جهت و با احتمال شانس شروع به پاسخ دادن به سئوالاتی كه بلد نیستید نكنید.

 

- در كنكور تمام سئوالات مربوط به یك درس برخلاف سئوالات تشریحی كه یك سئوال مشكل نمره بیشتری از یك سئوال ساده دارد از نظر نمره ارزش یكسانی دارند یعنی سئوالی كه پاسخ آن فقط چند ثانیه طول می كشد با آن سئوالی كه چند دقیقه وقت برای پاسخ دادن نیاز دارد هیچ تفاوتی ندارد. بنابراین برروی سئوالات مشكل خیلی فكر نكنید این طور نباشد كه راه حل های گوناگون را امتحان كنید و بعد از مدتی فكر تفكر و حل كردن متوجه شوید كه نمی توانید به جواب صحیح برسید. در این صورت هم وقت را تلف كرده اید و هم از نظر ذهنی خسته شده اید و وقتی به ساعت نگاه می كنید متوجه می شوید كه زمان زیادی گذشته و شما بیش از چند سئوال را پاسخ نداده اید. این امر باعث دلهره و اضطراب شما می شود و در نتیجه تمركز كافی بر روی سوالات را نیز از دست می دهید. بنابراین بار دیگر تاكید می كنیم كه به سئوالاتی كه مشكل هستند یا جواب صحیح آنها را نمی دانید وقت نگذارید. صحیح پاسخ دادن مهم است نه پاسخ دادن به همه سئوالات.

 

- هرگز از امتحانات تستی هراس به خود راه ندهید. این گونه امتحانات بسیار ساده تر از امتحانات تشریحی هستند مخصوصا" اگر روش تست زنی را آموخته باشید. به خصوص در دروسی مانند ادبیات و معارف اسلامی و زبان و ... كه وجود گزینه در كنار تست به علت تداعی مطلب با پاسخ مورد نظر انتخاب جواب درست را آسان تر می كند. تنها مطلبی كه باید به دقت مورد بررسی قرار دهید دقت شما در خواندن تست و درك صحیح مطلب مورد سئوال و كمبود وقت است. بنابراین سعی كنید با انجام تمرینات زیاد و دستیابی به سرعت های بالا در خواندن و رعایت نكاتی كه در مورد تست زنی صحیح ارائه شده توانایی های خود را افزایش دهید و بر مشكل كمبود وقت فائق آیید.

 

- اضطراب و امتحان: اصولا" هر امتحان و آزمونی هیجان و اضطراب خاص خودر را دارد. همه هنر انسان در این است كه با حداقل اضطراب از  عهده بزرگترین امتحانات براید. انسان بالفطره موجود است كه كمال طلب، تشویق پذیر و تنبیه گریز و بر این اساس دانش آموزان نیز همواره طالب آنند كه رفتارهایشان مورد تائید و تشویق دیگران، بالاخص الگوهای مطلوب آنها واقع شود. همچنین این نیاز كاملا" فطری و طبیعی است كه همه انسان ها به خصوص كودكان و نوجوانان دوست دارند همان طور كه هستند مورد توجه و تشویق دیگران قرار گیرند. لذا فرآیند ارزشیابی به هر صورتی كه باشد چندان خوشایند نیست ولی اینكه نتیجه آزمون نتیجه ای خوشایندتر همراه داشته باشد انسان را خوشحال می كند به طور كلی انسان دوست ندارد رفتارها همواره مورد ارزیابی دیگران واقع گردد، به همین دلیل هر زمان كه در موقعیت امتحان و آزمون قرار می گیرد، به گونه ای مضطرب می گردد. التبه بدیهی است كه وجود اضطراب به خودی خود امری غیرعادی نیست و مقداری از آن لازمه كار است اما آنچه كه می تواند به عنوان یك عامل آزاردهنده و بازدارنده مورد توجه قرار گیرد، شدت هیجان زده گی و یا اضطراب فوق العاده است كه به هنگام حضور در محافل اجتماعی یا شركت در آزمون های مختلف دامن گیر بعضی از افراد می شود. بنابراین یكی از رسالت های مهم اولیا و مربیان و مشاوران توجه به عامل اضطراب و اتخاذ تدابیر لازم برای كاهش آن در بین دانش آ؛موزان می باشد چنین اضطرابی می تواند آثار زیستی – روانی زیانباری را همراه داشته باشد و زحمات چند ساله یك فرد را از بین ببرد.

اضطراب شدید، بر غدد درون ریز اثر گذاشته، با متأثر نمودن ذهن انسان زمینه فراموشی های زودگذر و خطاهای ادراكی را فراهم می آورد، به همین دلیل در بسیاری از موارد نتیاج حاصله در آزمون های انجام شده از دانش آموزانی كه شدیدا" دچار اضطراب می شوند بیانگر فراموشی های آنی و خطاهای اداركی آنهاست. در این میان دانش آموزان كمرو و خجالتی، در موقع امتحان بیش از دیگران دچار اضطراب می شوند. اضطراب ناشی از امتحان نه تنها باعث می شود كه دانش آموزان نتوانند با مهارت و سرعت مناسب و به طور كاملا" واضح فكر كرده و پاسخ های مطلوب را ارائه نماید، بلكه آرامش روانی آنها را نیز به مخاطره می اندازد. بسیاری از اختلالات روانی و بیماریهای جسمانی در كودكان و نوجوانان ناشی از یك منبع قوی اضطراب می باشد. اضطراب ناشی از امتحان در نزد دانش آموزانی كه تجارب ناخوشایندی از شكست های پی در پی داشته یا همواره به دلایل عدیده انتظار كسب بهترین نمرات را دارند، فوق العاده چشمگیرتر است.

همچنین آن دسته كه به لحاظ شیوه خاص تربیتی و نظام ارزشی حاكم بر خانواده و محیط زندگیشان احساس خود ارزشمندی و عزت نفس آنها صرفا" ناشی از موقعیت های آموزشگاهی است عمدتا" با اضطراب بیشتری مواجه هستند. در حقیقت سطح انتظارات خانواده زمانی كه تناسبی با توان واقعی فرزندان نداشته باشد خود می تواند زمینه ساز اضطراب و نگرانی مستمر آنان باشد. همانطوری كه قبلا" اشاره شد سعی كنید در امتحانات داخلی و كنكورهای آزمایشی تمام نواقص را رفع كنید تا در كنكور سراسری دچار مشكل نشوید.

برای كاهش اضطراب ناشی از امتحان علاوه بر داشتن انتظارات معقول از خود تشویق نقاط مثبت و توانمندی های آنها تقویت اعتماد به نفس ایشان و سرانجام فراهم ساختن آرامش خاطر آنان شایسته است بر تلاش هر چه بیشتر دانش آموزان در حد توانشان تأكید نمایید تا تسلط بیشتری بر موضوع مورد نظر داشته باشند. بدیهی است هر قدر انسان با تسلط بر موضوع درسی آمادگی ذهنی و روانی بیشتری برای آزمون داشته باشد اضطراب او كمتر خواهد بود به عبارت دیگر آنگاه كه دانش آموز تصویر روشنی از آینده خویش دارد در حد توان تلاش می كند و تسلط نسبی بر مطالب درسی پیدا می كند.

در این شرایط انتظاری كه دانش آموز از نتیجه امتحان و آزمون دارد معقول است و لذا دچار اضطراب كمتری می شود. همچنین هرگاه دانش آموز قبل از جلسه امتحان چندبار در آزمون های فرعی و شرایط متفاوت شركت كند در این زمینه تجارب متنوع و موفقیت آمیزی كسب می نماید و با رفع مشكلات از بهداشت روانی، اعتماد به نفس و احساس خودارزشمندی مطلوب تر و نگرشی مثبت و خوشایند نسبت به معلم و موضوع امتحان برخوردار می شود. لذا اضطراب به حداقل می رسد.

  • نوشته : محمود ضمانتی شهری
  • تاريخ: سه شنبه دوم خرداد 1391
  •  
  • |

    arman4

    محمود ضمانتی شهری

    arman4

    http://arman4.blogfa.com

    روانشناسی ومشاوره

    روانشناسی ومشاوره - روشهای موفقیت برای كنكور

    روانشناسی ومشاوره

    وبلاگ اینجانب مربوط به مسائل روانشناسی ؛مشاوره تحصیلی ؛ازدواج ومسائل تربیتی می باشد مسائل روانشناسی ومشاوره اي

    روانشناسی ومشاوره

    قالب وبلاگ

    گالري عکسفا

    عکس

    دانلود